Tramvaj 14T: Legenda pražských kolejí
- Počátky projektu: Vznik tramvaje 14T se datuje do konce 90. let, kdy Dopravní podnik hlavního města Prahy hledal náhradu za zastaralé tramvaje T3.
- Soutěž a vítězství Škody Transportation: V roce 2000 byla vyhlášena veřejná soutěž na dodávku nových tramvají, kterou vyhrála plzeňská firma Škoda Transportation se svým prototypem.
- První prototypy a testování: První prototypy tramvaje 14T byly vyrobeny v roce 2004 a podrobeny náročnému testování v Praze i v Plzni.
- Zahájení sériové výroby: Po úspěšném testování byla v roce 2005 zahájena sériová výroba tramvají 14T pro pražský dopravní podnik.
- Moderní nízkopodlažní konstrukce: Tramvaj 14T je charakteristická svou nízkopodlažní konstrukcí, která umožňuje snadný nástup a výstup cestujícím.
- Výkonný asynchronní pohon: Tramvaj je poháněna moderním asynchronním pohonem, který zajišťuje plynulý a tichý chod.
- Komfortní interiér: Interiér tramvaje 14T je navržen s důrazem na komfort cestujících a nabízí pohodlná sedadla a dostatek prostoru.
- Bezpečnostní prvky: Tramvaj je vybavena moderními bezpečnostními prvky, jako jsou
Počátky projektu: Vznik tramvaje 14T se datuje do konce 90. let, kdy Dopravní podnik hlavního města Prahy hledal náhradu za zastaralé tramvaje T3.
Vznik tramvaje 14T se datuje do konce 90. let, kdy Dopravní podnik hlavního města Prahy hledal moderní a spolehlivou náhradu za dosluhující tramvaje T3. Tyto nové tramvaje měly přinést do pražských ulic nový vítr a nabídnout cestujícím komfort 21. století. Projekt tramvaje 14T, později známé jako Porsche tramvaj, byl odvážným krokem vstříc modernizaci a zkvalitnění MHD v hlavním městě. Tramvaj 14T se stala prvním pražským nízkopodlažním vozidlem, čímž významně přispěla k zpřístupnění MHD pro seniory, osoby se sníženou pohyblivostí a rodiče s kočárky. Její moderní design, navržený ve spolupráci se studiem Porsche Design, se stal nepřehlédnutelným symbolem moderní Prahy. Tramvaj 14T se tak stala nejen dopravním prostředkem, ale i důležitým prvkem image hlavního města a vzorem pro další modernizace tramvajových provozů.
Soutěž a vítězství Škody Transportation: V roce 2000 byla vyhlášena veřejná soutěž na dodávku nových tramvají, kterou vyhrála plzeňská firma Škoda Transportation se svým prototypem.
Na přelomu tisíciletí se psala nová kapitola v historii pražské MHD. Hlavní město vyhlásilo veřejnou soutěž na dodávku moderních tramvají, které by splňovaly náročné požadavky tehdejší doby. Z vítězství se nakonec mohla radovat plzeňská Škoda Transportation, jež zaujala svým prototypem, jenž se později stal známým jako tramvaj 14T.
Tento krok znamenal pro Prahu zásadní krok vpřed. Tramvaj 14T, s nízkými podlahami a moderním designem, se stala symbolem modernizace a komfortu. Její přítomnost v ulicích metropole přinesla radost nejen cestujícím, ale i samotným řidičům.
Úspěch Škody Transportation v soutěži a následná obliba tramvají 14T jen potvrzují, že český průmysl má světu co nabídnout. Tyto moderní tramvaje se staly inspirací pro další města a ukázaly, že i veřejná doprava může být pohodlná, atraktivní a šetrná k životnímu prostředí.
První prototypy a testování: První prototypy tramvaje 14T byly vyrobeny v roce 2004 a podrobeny náročnému testování v Praze i v Plzni.
První prototypy tramvaje 14T spatřily světlo světa v roce 2004. Tyto moderní vozy, jež slibovaly novou éru v pražské a plzeňské MHD, byly ihned podrobeny náročnému testování. Nešlo jen o prověrku technických parametrů, ale také o ověření komfortu pro cestující a odolnosti v reálném provozu. Tramvaje 14T zvládly všechny zkoušky na výbornou a potvrdily tak svůj potenciál stát se páteří městské dopravy. Jejich inovativní design, nízkopodlažní provedení a tichý chod slibovaly komfortní a ekologickou jízdu pro tisíce cestujících denně. Úspěšné testování prototypů otevřelo cestu k sériové výrobě a brzy se tramvaje 14T staly nedílnou součástí pražských a plzeňských ulic.
Zahájení sériové výroby: Po úspěšném testování byla v roce 2005 zahájena sériová výroba tramvají 14T pro pražský dopravní podnik.
Po úspěšném absolvování náročných testů nastal v roce 2005 pro tramvaj 14T významný milník – zahájení sériové výroby pro pražský dopravní podnik. Tento krok znamenal příchod moderních a komfortních tramvají do ulic Prahy. Tramvaj 14T, vyvinutá ve spolupráci společností Škoda Transportation a Inekon Trams, se stala symbolem inovací a pokroku v oblasti městské hromadné dopravy. Její elegantní design, nízkopodlažní provedení a tichý provoz si rychle získaly oblibu cestujících i odborné veřejnosti.
Tramvaj 14T se stala důležitým prvkem modernizace vozového parku pražského dopravního podniku a přispěla k zatraktivnění cestování tramvají. Její spolehlivost a technická vyspělost z ní učinily nepostradatelnou součást pražské MHD.
Moderní nízkopodlažní konstrukce: Tramvaj 14T je charakteristická svou nízkopodlažní konstrukcí, která umožňuje snadný nástup a výstup cestujícím.
Tramvaj 14T se stala symbolem moderní městské dopravy v Praze a dalších městech České republiky. Její nízkopodlažní konstrukce představuje revoluci v přístupnosti, která umožňuje snadný nástup a výstup všem cestujícím bez ohledu na jejich fyzické možnosti. Starší osoby, rodiče s kočárky a osoby se sníženou pohyblivostí tak mohou cestovat pohodlně a důstojně. Tento inovativní design nejen zlepšuje komfort cestování, ale také přispívá k inkluzivnějšímu a dostupnějšímu městskému prostředí. Tramvaj 14T se tak stává inspirací pro další města, která usilují o modernizaci a zkvalitnění své veřejné dopravy.
Vlastnost | Tatra T3 | 14T |
---|---|---|
Rok výroby (první prototyp) | 1960 | 2005 |
Nízkopodlažní část | Ne | Ano (50 %) |
Počet článků | 1 | 5 |
Výkonný asynchronní pohon: Tramvaj je poháněna moderním asynchronním pohonem, který zajišťuje plynulý a tichý chod.
Tramvaj 14T je vybavena výkonným asynchronním pohonem, který představuje vrchol moderní tramvajové technologie. Tento sofistikovaný systém zajišťuje plynulý a tichý chod tramvaje, čímž přispívá k pohodlnému cestování pro cestující i k nižší hlukové zátěži pro obyvatele města. Díky asynchronnímu pohonu se tramvaj 14T rozjíždí a brzdí plynuleji a efektivněji, což vede k nižší spotřebě energie a šetrnějšímu provozu. Tato moderní technologie je důkazem inovativního přístupu k vývoji tramvají a přináší cestujícím i městu řadu výhod.
Tramvaj 14T, moderní ikona pražských kolejí, v sobě snoubí elegantní design s pokročilými technologiemi, čímž přináší nový rozměr do městské hromadné dopravy.
Zdeněk Pospíšil
Komfortní interiér: Interiér tramvaje 14T je navržen s důrazem na komfort cestujících a nabízí pohodlná sedadla a dostatek prostoru.
Vstupte do světa komfortu s tramvají 14T! Interiér tramvaje 14T je navržen s důrazem na komfort cestujících a nabízí pohodlná sedadla a dostatek prostoru. Už žádné mačkání se v úzkých uličkách! 14T vás přivítá prostorným interiérem, kde si každý najde své místo. Ať už jedete do práce, do školy nebo za zábavou, pohodlná sedadla vám zpříjemní každou cestu. Moderní design interiéru ve spojení s příjemným osvětlením vytváří atmosféru pohody a klidu. Cestování tramvají 14T se stává zážitkem, který si užijete.
Bezpečnostní prvky: Tramvaj je vybavena moderními bezpečnostními prvky, jako jsou
Tramvaj 14T je vybavena moderními bezpečnostními prvky, jako jsou například protiblokovací systém brzd (ABS) a systém kontroly prokluzu kol (ASR). Tyto systémy zajišťují plynulý rozjezd a brzdění tramvaje i za zhoršených podmínek, jako je například mokro nebo námraza. Díky nim je jízda tramvají 14T plynulejší a bezpečnější pro cestující i pro ostatní účastníky silničního provozu. Tramvaj je dále vybavena systémem sledování bdělosti řidiče, který v případě potřeby aktivuje automatické brzdění. Tím se minimalizuje riziko nehody způsobené lidským faktorem. Bezpečnost cestujících je dále zajištěna kamerovým systémem, který monitoruje prostor uvnitř i vně tramvaje.
Publikováno: 26. 12. 2024
Kategorie: doprava